Przeskocz do treści

„Ogród szkolny – przyrodniczym obserwatorium”- zakończenie projektu

Zakończyliśmy realizację kolejnej edycji projektu ekologicznego finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Główną ideą projektu było stworzenie wokół szkoły przyjaznej przestrzeni przeznaczonej do zajęć edukacyjnych i wypoczynku. W ubiegłym roku, w ramach projektu Łąka, ogród, pole, las zawsze wokół nas”, wokół szkoły powstały rabaty kwiatowe, zegar słoneczny, ogród warzywny; posadzono zioła, krzewy owocowe i pospolite gatunki drzew. W tym roku nasz ogród wzbogacił się o nowe elementy: małe wrzosowisko, skalny ogród i kwietną łąkę. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej pielęgnowali rabaty założone
w ubiegłym roku, dosadzili również nowe rośliny ozdobne. Uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej i gimnazjaliści w szkolnym warzywniaku posiali różne gatunki dyni, z których będą przygotowywać potrawy podczas listopadowego
„Dnia zdrowego jedzenia i gotowania”. W ogrodzie posadzili również nowe gatunki ziół, jabłoń i śliwę. 

Gimnazjaliści założyli hodowlę roślin wrzosowatych: posadzili różne odmiany wrzosów, azalie, rododendrony oraz borówki amerykańskie. Wcześniej poznali szczególne wymagania tych roślin
i przygotowali odpowiednie podłoże, w którym posadzili sadzonki.

Wykonano również alpinarium, na którym posadzono różne gatunki bylin i krzewów. Znalazły się na nim również fragmenty suchych gałęzi, karp i konarów drzew - przypominające zwierzęta (głowę jelenia, jaszczurkę, żabę, pająka) oraz kamienie pomalowane tak, aby przypominały biedronki, pszczoły, kowale. Skalniak został otoczony „ścieżką zmysłów” wyłożoną podłożem o różnej strukturze: kamienie różnej wielkości i koloru, szyszki sosnowe i świerkowe, kora i zrębki, kolorowa kostka drewniana
i piasek muszelkowy.

Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej i klasy IV uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pracownika Nadleśnictwa Zaporowo – Pana Antoniego Czyża. Z jego pomocą na drzewach wokół szkoły zostały umocowane budki lęgowe dla ptaków. W ogrodzie powstał również zakątek przyjazny zwierzętom: założono „kwietną łąkę” z roślinami miododajnymi, na której stanął stary ul, a wokół na drzewach, w warzywniaku i na „skalnikach” rozmieszczono domki dla owadów i karmniki wykonane przez uczniów na lekcjach techniki. Dzięki temu ogród stał się przestrzenią przyjazną dla dzikich pożytecznych zwierząt.

W ramach projektu zakupiono 8 tablic informacyjno-edukacyjnych: „Owady szkodliwe”, „Owady pożyteczne”, „Ptaki - leśni soliści”, „Po czym rozpoznasz drzewo?”, „Obieg organiczny”, „Poznajemy owady 1”, „Poznajemy owady 2”, „Powstawanie miodu”.

Uatrakcyjnieniem projektu były konkursy plastyczne i fotograficzne.

  • Konkurs plastyczny w przedszkolu „Mieszkańcy lasu”.

  • Konkurs plastyczny dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej „Moje najpiękniejsze drzewo”.

  • Konkurs plastyczny dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej „Mieszkańcy drzew”.

  • Konkurs fotograficzny dla uczniów gimnazjum „Oblicza drzew”.

Realizacja projektu sprawiła, że teren wokół naszej szkoły stał się przestrzenią, którą można wykorzystać do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych na wszystkich etapach edukacyjnych i różnych przedmiotach. Ponadto dzięki pracy w ogrodzie uczniowie poznają procesy i prawa rządzące przyrodą; dokonują prostych obserwacji i doświadczeń ekologicznych; analizują zjawiska przyrodnicze; poznają gatunki rodzimych drzew, krzewów, traw, roślin łąkowych
i ogrodowych oraz zwierząt niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przyrody;
poznają przykłady zróżnicowania budowy roślin i zwierząt w związku z przystosowaniem do środowiska życia; uczą się planowania i organizowania pracy; rozpoznają zwierzęta pożyteczne i szkodniki żyjące w ogrodzie; nabywają umiejętności współpracy w grupie, systematyczności, odpowiedzialności za powierzone zadanie. Podczas pracy w ogrodzie uczniowie mogą przekonać się również , że jest to wartościowa forma spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, rozwijającą zmysły, uwrażliwiającą na bodźce płynące z otoczenia: naturalne barwy, zapachy, smaki i dźwięki.

Zakończenie i podsumowanie projektu odbyło się 12 czerwca 2107 r. Podczas spotkania wręczono nagrody zwycięzcom konkursów i zaprezentowano ogród zaproszonym gościom.

PREZENTACJA

Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie oraz dzięki wsparciu przez Nadleśnictwo Zaporowo, Koło Łowieckie MEWA w Braniewie, Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy UMiG we Fromborku oraz Rodziców uczniów Zespołu Szkół we Fromborku.

Wszystkim tym Instytucjom i Rodzicom serdecznie dziękujemy.

Skip to content