Przeskocz do treści

Pedagog

Jak się uczyć? Wskazówki dla uczniów

Nauka wymaga dużej cierpliwości oraz poświęcenia czasu. Skuteczność jej zależy od wielu czynników, które bezpośrednio wpływają na proces edukacji. Oprócz dostępnych sposobów uczenia się, człowiek sam w sobie powinien znaleźć chęć do nauki. Jest to bardzo ważne, ponieważ sama motywacja może stać się kluczem do sukcesu.

Higiena uczenia się

  • Siadając do uczenia się bądź wypoczęty, wyspany, niegłodny  i nie przejedzony.
  • Pamiętaj o świeżym powietrzu (wywietrz pomieszczenie w którym będziesz się uczyć.
  • Pamiętaj o wygodnym krześle, biurku lub stole.
  • Oświetlenie  nie za jasne i nie za ciemne – ustawione z lewej strony. Chyba, że jesteś leworęczny, to przy pisaniu lampka powinna znajdować się po stronie prawej.
  • Ważny jest Twój komfort psychiczny, im mocniej będziesz mógł się skupić na nauce, tym lepiej.

Organizacja nauki

  • Wybierz do nauki miejsce ciche i spokojne (bez towarzystwa, które uniemożliwia koncentrację).
  • Koniecznie wyłącz telewizor, radio (możesz włączyć cichą muzykę - ale bez słów).
  • Zachowaj porządek w miejscu nauki.
  • Zgromadź w pobliżu potrzebne Ci pomoce.
  • W racjonalnej nauce pomaga planowanie nauki, nie ucz się nocą.
  • Zrób plan według którego chcesz się uczyć.

Sposoby uczenia się

  • Powtarzanie jest najlepszym sposobem na zapamiętywanie.
  • Powtarzać należy głośno, często ostatnie powtórzenie ostatniego dnia wieczorem.
  • Przepytuj sam siebie.
  • Wykonuj notatki – używając kolorowych pisaków do podkreślania zasadniczych kwestii.
  • Rysuj wykresy i ilustracje na dany temat.
  • Wykorzystuj inne formy aktywności, aby lepiej zapamiętać – używaj atlasów, leksykonów, encyklopedii, słowników. Wyjaśnij komuś, przedyskutuj, opowiedz, pomóż słabszemu w nauce.
  • Jeżeli Ci to pomaga  spaceruj albo chociaż wystukuj rytm podczas zapamiętywania.
  • Zaczynaj uczyć się zawsze od najtrudniejszych przedmiotów (lub od najnudniejszych). Zaczynanie od najłatwiejszych powoduje, że „zawsze coś jeszcze wisi nad głową”.
  • Przeplataj przedmioty ścisłe, humanistycznymi np. po historii ucz się matematyki, potem polskiego, potem fizyki.
  • Reaguj na objawy przemęczenia (trudności w skupieniu uwagi) – rób przerwy  po przyswojeniu każdej części materiału.
  • Ucz się systematycznie, nie zrywami.
  • Jeśli masz zadaną lekcję pamięciową w poniedziałek ( a masz jej nauczyć się na środę) to lepiej uczyć się jej w poniedziałek, a we wtorek powtarzać.
  • Lekcje z dnia na dzień – uczymy się na początku, powtarzamy na końcu ( dobrze jest powtórzyć też rano).
  • Najpierw czytamy. Pierwszy raz bez podkreślania, następnie podkreślając lub notując najważniejsze rzeczy. Powtarzać należy najpierw zaglądając do tekstu, potem bez zaglądania. Przerwa i ponownie powtarzamy. Po dniu przerwy (mózg pracuje porządkując materiał - nawet jeśli o tym nie myślimy) powtarzamy jeszcze raz – lepiej kilka razy.

Zasady sprzyjające zapamiętywaniu

rozumienie

  • Próbuj zrozumieć jak najwięcej z materiału, którego się uczysz.
  • Pamiętamy lepiej to, co rozumiemy.
  • Uważaj na lekcjach (szczególnie kiedy jest nowy materiał).
  • Uzupełniaj na bieżąco lekcje, na których nie byłeś obecny.
  • Poproś kogoś o wyjaśnienie.
  • Korzystaj z leksykonów, słowników dla wyjaśnienia np. niezrozumiałych wyrazów.

rozłożenie nauki w czasie

  • Oznacza, że lepiej uczyć się codziennie pół godziny, niż raz tygodniu 3,5 godziny.
  • Pamiętaj o planowaniu i systematyczności.

uczenie się na głos

  • Angażuje wzrok i słuch.
  • Sprzyja koncentracji.
  • Zamiast powtarzać  czytanie, lepiej po przeczytaniu próbować to opowiedzieć.

utrwalanie

  • Powtarzamy lekcje po cichu lub na głos, aż do momentu kiedy będziemy umieli powtórzyć przerobiony materiał bez pomyłek.

Zaufanie do swoich możliwości

  • Lęk, niepewność, trema obniżają sprawność naszej pamięci.
  • Należy mieć wiarę w to, że wszystkiego można się nauczyć.
  • Pamiętaj o pozytywnym myśleniu.

Zasada kontrastu

  • Łatwiej zapamiętujemy to, co wyróżnia się od tła.
  • Należy podkreślać , brać w ramki, używać kolorowych długopisów, zakreślaczy, stosować tzw. fiszki.

Zaangażowanie zmysłów

  • W procesie nauki używamy i angażujemy różne zmysły np. wzrok, słuch, dotyk. Istnieją osoby preferujące w trakcie nauki zaangażowanie wzroku (np. czytanie)                       – tzw. wzrokowcy, inni preferują słuch (zapamiętują dużo więcej informacji zasłyszanych) - tzw. słuchowcy.
  • W psychologii przyjęto uważać, iż przyswajanie wiedzy w zależności zaangażowania zmysłów jest następujące:

 - słuch  - 20%
- wzrok - 30 %
- słuch + wzrok - 50 %
- słuch +wzrok + działanie – 90 %

  • Niezależnie jakie preferujesz w procesie uczenia zmysły – wykorzystuj ich jak najwięcej (czytanie, słuchanie) zwiększy to tempo i ilość zapamiętanych informacji.

Wykorzystanie wyobraźni

  • Budulcem pamięci są tzw. „obrazy pamięciowe”. Obraz myślowy oznacza wyobrażenie sobie rzeczy, o której myślimy (np. wyobrażam sobie drzewo w parku).
  • W procesie uczenia się używaj wyobraźni. Możesz ją pobudzić patrząc na rysunki, zdjęcia, diagramy, tabele.

Bądź twórczy

  • Szukaj własnych metod efektywnego zapamiętywania.
  • Używaj różnych sposobów uczenia się np. skróty, rymowanki, fiszki,  różne sposoby zapamiętywania  - np. zamiana słów, skojarzenia, itp.).

Bądź wytrwały

  • Potrzebujesz czasu na utrwalenie wiedzy.
  • Nie rezygnuj, bądź dobrej myśli.
  • Pamiętaj, że twój mózg ma zadziwiające możliwości.
  • Wielkie drzewa nie wyrastają jednego dnia.
  • Proces nauki przypomina żeglowanie, czasem zbaczmy z obranego kursu, ale starajmy się płynąć w odpowiednim kierunku i dokonywać korekcji.

POWODZENIA


Asertywność- sztuka bycia sobą!!!!!

Zasady asertywnego radzenia sobie w życiu.
Co to jest asertywność? Asertywność wyraża się m.in. w czytaj dalej ...>>>>


STOP PRZEMOCY WOBEC DZIECI

Przemoc domowa w czasie izolacji

Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem  dość powszechnym. Może ona przybierać różne formy:

  • przemoc fizyczna – np. bicie, kopanie, szarpanie, policzkowanie, przypalanie, wyrywanie włosów,
  • przemoc psychiczna – np. obrażanie, poniżanie, ośmieszanie, zawstydzanie, brak szacunku, obwinianie,
  • przemoc seksualna – to przedmiotowe traktowanie drugiego człowieka w celu zaspakajania własnych potrzeb seksualnych,
  • przemoc ekonomiczna – np. odbieranie zarobionych pieniędzy, niszczenie sprzętów domowych, uniemożliwianie pracy zarobkowej, niedzielenie się finansami,
  • zaniedbanie – mówimy o nim w przypadku osób szczególnie zależnych  -  dzieci, osób chorych, niepełnosprawnych i starych. Objawami zaniedbania fizycznego mogą być np. niestosowne do pory roku ubranie, nieleczone choroby i rany, brak wizyt                             u lekarzy, nieprzestrzeganie zaleceń lekarskich, a w przypadku dzieci np. brak szczepień. Zaniedbywanie emocjonalne może się przejawiać np. niezaspakajaniem potrzeb podopiecznych, brakiem czasu dla nich.

Ochrona przed krzywdzeniem dzieci w Polsce opiera się na trzech podstawowych aktach prawnych:

  • ustawie z 25 lutego 1964 roku Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (KRiO)
  • ustawie z 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (KK)
  • ustawie z 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (UPPwR)

Po wejściu w życie w 2010 roku nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” w system przeciwdziałania przemocy w rodzinie zostali włączeni  pracownicy socjalni, pracownicy służby zdrowia, pracownicy oświaty oraz policja.

Telefony kontaktowe w sytuacji kryzysowej

116 111 -FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

600 07 07 17 -CENTRUM PRAW KOBIET

800 12 00 02 - NIEBIESKA LINIA

997 lub 112 - POLICJA


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Braniewie prowadzi pomoc psychologiczno-pedagogiczną :

Dla uczniów:
poradnictwo telefoniczne i poprzez e-mail, e- porady, skype dotyczące: dbania o zdrowie psychiczne, planowania i organizacji samodzielnej nauki w domu oraz terminowości wykonywania zadań w systemie zdalnym, uświadamianie  cyber zagrożeń i sposobów reagowania na nie, zaspakajania potrzeby własnej przestrzeni, radzenia sobie z izolacją społeczną i zaspakajanie kontaktów rówieśniczych, radzenia sobie z sytuacją ekspozycji społecznej podczas zajęć on – line, trudności emocjonalne, z uwzględnieniem radzenia sobie z lękiem wywołanym aktualną sytuacją epidemiologiczną, radzenia sobie z ocenianiem                      w systemie zdalnym.

Dla rodziców:
prowadzenie rozmowy z dzieckiem dotyczącej konieczności pozostania w domu i dbania  o własne zdrowie swoje i innych, trudności edukacyjnych, trudności wychowawczych, trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem  radzenia sobie z lękiem wywołanym aktualną sytuacją epidemiologiczną oraz zdalnym nauczaniem  wspomaganie dziecka  w procesie samodzielnej nauki w domu - harmonogram dnia, planowanie pracy i motywowanie do wysiłku intelektualnego, bezpieczeństwo w sieci, wstępna diagnoza problemu: wywiady zdalne, analiza dostarczonej dokumentacji, porady, konsultacje logopedyczne.

telefon:  664 265 396 w godz. 8.00-12.00
784 885 143 w godz. 12.00-16.00
e-mail:   sekretariat@pppbraniewo.edu.pl


Drodzy Rodzice,
w Polsce został wprowadzony stan epidemiczny z powodu rozprzestrzeniania się koronawirusa. Pomóżmy lekarzom i sobie nawzajem, zostańmy w domach !!!
To trudny dla nas wszystkich czas. A zatem:

Zrezygnujcie z ciągłego monitorowania  sytuacji w mediach (telewizja, radio) przy dziecku /nastolatku tak, aby ograniczyć im kontakt z nadmiarem informacji, których dziecko czasem nie jest w stanie krytycznie ocenić.

Ogranicz dzieciom/nastolatkom korzystanie z mediów społecznościowych. Kontroluj to, z jakich stron korzystają – fałszywe informacje (tzw. fakenews) mogą uznawać za absolutną prawdę.

W rozmowach z dzieckiem bazuj na rzetelnych i sprawdzonych informacjach, z pewnych źródeł. Mów prawdę, ujawniając tylko tyle informacji, ile Twoje dziecko potrzebuje wiedzieć i rozmawiaj z dzieckiem w sposób dostosowany  do jego wieku.

Twoje dziecko/nastolatek może przeżywać różne i trudne emocje – lęk, przerażenie, złość, smutek, żal, itp. Jest to naturalny proces adaptacji w nowej sytuacji. Daj dziecku przyzwolenie na odczuwanie różnych emocji, mówiąc „Masz prawo się złościć, że nie możesz wychodzić z domu z powodu wprowadzonych ograniczeń”.

Aktualna sytuacja związana z epidemią spowodowała, że żyjemy pod dużą presją, towarzyszy nam poczucie niepewności, poziom stresu jest większy niż na co dzień. Reakcją na sytuację, z którą nie potrafimy sobie poradzić może być kryzys emocjonalny. Jeśli samodzielnie nie jesteście Państwo w stanie przezwyciężyć kryzysu emocjonalnego, możecie uzyskać specjalistyczne wsparcie psychologów  Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej w Braniewie.

telefon:  664 265 396 w godz. 8.00-12.00
    784 885 143 w godz. 12.00-16.00

e-mail:   sekretariat@pppbraniewo.edu.pl

Możecie Państwo dzwonić w sytuacjach trudnych lub kryzysowych w celu otrzymania pomocy psychologa. Specjaliści pokierują Państwa w jaki sposób można uzyskać pomoc   w sytuacjach kryzysowych.

W ostatnim czasie nasze życie zmienia się dynamicznie. Dzieci nie chodzą do szkół, uczą się w domach.  Rodzice pracują zdalnie. Te zmiany dotykają każdego z nas. Musimy nauczyć się dostosować do nowej sytuacji. Ten proces nie jest łatwy dla nas wszystkich. Obserwujemy jak nasze dzieci radzą sobie z obowiązkami szkolnymi w ostatnim czasie. Na stronie internetowej naszej szkoły są udostępnione artykuły pomocne zarówno dla uczniów jak i rodziców. Są to:

  • Jak zorganizować dziecku warunki nauki w domu?
  • Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w sieci?
  • Logopeda radzi.
  • Porady Szkolnego Doradcy Zawodowego?
  • Jak się uczyć? Wskazówki dla uczniów.
  • Skutki niewłaściwego wyboru szkoły i zawodu.
    Wkrótce pojawią się nowe opracowania i wskazówki.

Życzymy Państwu i Waszym dzieciom dużo spokoju, cierpliwości a przede wszystkim zdrowia. Zostańmy w domu!


Font Resize