„Ogród szkolny – przyrodniczym obserwatorium” – projekt ekologiczny realizowany w roku szkolnym 2016/2017
„Korzystamy z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie”
- Nazwa zadania: „Ogród szkolny – przyrodniczym obserwatorium”
- Koszt kwalifikowany zadania: 3800 zł
- Kwota oraz forma dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Olsztynie: 2600 zł, w tym
-
wykonanie tablic edukacyjnych do ogrodu szkolnego: 1900 zł
-
zakup sadzonek drzew, krzewów i krzewinek: 400 zł
-
zakup nagród na konkursy przyrodnicze: 300 zł
OPIS ZADANIA
-
Odbiorcy projektu.
Odbiorcami projektu jest łącznie 231 uczniów i wychowanków Zespołu Szkół we Fromborku:
-
6 - letni wychowankowie przedszkola (20),
-
uczniowie szkoły podstawowej (134),
-
gimnazjum (77).
-
Cele projektu:
-
wzbogacenie szkolnego ogrodu dydaktycznego w nowe elementy – przyjazne zwierzętom, dosadzenie nowych roślin dekoracyjnych,
-
przybliżenie bogactwa rodzimej flory i fauny - poznanie gatunków zwierząt, jakie mogą potencjalnie mieszkać w ogrodzie,
-
wykształcenie nawyku podglądania świata przyrody i rządzących nią praw,
-
wskazanie, jak ważne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju i ochrony przyrody, jest zakładanie w miastach siedlisk przyjaznych dzikim zwierzętom,
-
wykazanie, że człowiek jest elementem bioróżnorodności, mającym ogromny wpływ na jej stan,
-
rozwijanie różnorodnej percepcji w procesie obcowania z naturą: wyczulenie na zapachy, smaki, kolory i dźwięki, odkrywanie struktury i faktury - rozwijanie zmysłu obserwacji,
-
rozwijanie kreatywności, uzdolnień plastycznych, wrażliwości artystycznej dzieci
i młodzieży, -
dostarczenie różnorodnego materiału do poglądowego nauczania na wszystkich etapach edukacyjnych.
-
W ramach realizowanego przedsięwzięcia wykonane zostaną następujące zadania:
-
pielęgnacja i wzbogacenie rabatek szkolnych założonych w roku 2016,
-
uprawa różnych odmian roślin dyniowatych i ziół, które zostaną wykorzystane
w listopadzie podczas obchodów dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania, -
założenie hodowli roślin wrzosowatych, kwietnej łąki z roślinami miododajnymi oraz skalnej rabaty z mini ścieżką zmysłów,
-
posadzenie wybranych drzew i krzewów owocowych,
-
wykonanie karmników dla ptaków na zimowe dokarmianie,
-
zakup i powieszenie budek lęgowych dla ptaków,
-
wykonanie domków dla pożytecznych owadów, odrestaurowanie starego ula pozyskanego
z zaprzyjaźnionej pasieki, -
konkursy plastyczne i fotograficzne: „Moje najpiękniejsze drzewo”, „Mieszkańcy drzew”, „Oblicza drzew”, „Mieszkańcy lasu”,
-
zakup tablic edukacyjnych tematycznie związanych z realizowanym projektem („Owady szkodliwe”, „Owady pożyteczne", „Ptaki - leśni soliści, „Po czym rozpoznasz drzewo", „Obieg organiczny”, "Powstawanie miodu").
Wszystkie prace w ogrodzie wykonane zostaną przez uczniów, pracowników, rodziców
i wolontariuszy.
-
Zakładane efekty.
Ogród szkolny to żywa pracownia, w której uczniowie mogą prowadzić ciekawe badania, eksperymenty i obserwacje; gdzie mają zapewniony kontakt z żywą przyrodą, jakiego nie zastąpi nawet najlepiej wyposażona pracownia szkolna. Ogród dydaktyczny można wykorzystywać do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych - do kształtowania pożądanych postaw i zachowań.
Pracując w szkolnym ogrodzie uczniowie:
-
-
poznają:
-
-
przykłady zróżnicowania budowy roślin i zwierząt w związku z przystosowaniem do środowiska życia,
-
procesy i prawa rządzące przyrodą,
-
właściwości różnych gleb i sposoby ich wykorzystania do określonych upraw,
-
narzędzia ogrodnicze i sposoby posługiwania się nimi,
-
-
uświadamiają sobie, że naturalny stan przyrody zależy od działalności i zachowań człowieka,
-
uczą się planowania i organizowania pracy w ogrodzie,
-
rozpoznają zwierzęta pożyteczne i szkodniki żyjące w ogrodzie,
-
potrafią naturalnymi metodami zwalczać chwasty i szkodniki upraw ogrodowych,
-
nabywają umiejętności współpracy w grupie, systematyczności i odpowiedzialności
za powierzone zadanie.
-
Praca w ogrodzie umożliwia poznanie uczniów z innej strony, niż dotychczas - umożliwia „wykazanie się” uczniom, którzy w szkole „nie błyszczą”, a wręcz stwarzają problemy wychowawcze i mają trudności w nauce.Wykonywanie prac w ogrodzie uczy szacunku do pracy
i jej efektów, ponieważ nikt, kto sam włożył wiele trudu w pielęgnację ogródka nie będzie go później niszczył, a mając świadomość ile wysiłku kosztuje utrzymanie terenów zielonych
w należytym stanie, nie będzie ich niszczył także poza szkołą.
Realizacja projektu ma na celu również propagowanie aktywnego stylu życia i zdrowego odżywiania, gdyż walory wyhodowanych plonów uczniowie będą mogli zaprezentować podczas Szkolnego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania.
Realizacja przedsięwzięcia podniesie również atrakcyjność szkoły w oczach lokalnej społeczności, a ogród szkolny stanie się z pewnością ciekawostką i wizytówką szkoły i poprawi estetykę jej otoczenia.
Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Olsztynie, Koło Łowieckie Mewa w Braniewie, Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we Fromborku oraz dzięki wsparciu Nadleśnictwa Zaporowo oraz Rodziców uczniów Zespołu Szkół we Fromborku.
Koordynator projektu
Danuta Dudek
Wszystkim zaangażowanym w realizację projektu za okazaną pomoc serdecznie dziękujemy.